صافی دائمی مو

درمان‌های صافی دائمی مو شامل شیوه‌ها و متد مختلفی هستند. در همۀ آن‌ها از نوعی پردازش شیمیایی برای صاف کردن موها استفاده می‌شود. بسته به روش، موهایی که به طور طبیعی مجعد یا فر هستند را می‌تواند تغییر حالت داده و برای همیشه صاف کرد. این درمان‌ها اغلب برای چندین ماه یا بیشتر مؤثر هستند. معمولاً تا زمانی که موهای جدید رشد کرده و جایگزین موهای قبلی شوند، صافی موها ادامه خواهد داشت. به همین دلیل است که به آن‌ها، صافی دائمی مو یا رباندینگ گفته می‌شود.

صاف کردن مو را می‌توان برای اشاره به انواع روش‌های کراتینه، صافی‌های حرارتی و دیگر شیوه‌ها به کار برد. سختی در حالت دادن موهای فر و میل به ایجاد تغییر اساسی باعث جذابیت زیاد این روش‌ها شده است. درمان‌های خانگی و سالن، هر دو گزینه‌های محبوبی هستند. اما پیش از اقدام به آن‌ها باید از مزایا و معایب آن‌ها آگاهی کسب کنید. در این مقاله به صورت کامل به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

انواع روش‌های صافی مو کدامند؟

روش‌های مختلفی وجود دارند که مدعی بر صاف کردن دائمی موها هستند. هر کدام وابسته به فرمول شیمیایی و روش پردازشی، سبک و سیاق متفاوتی را طی می‌کنند. برخی از این درمان‌ها در قالب کیت‌هایی به فروش می‌روند که می‌توانید در خانه انجام دهید. در حالی که روش‌های مؤثرتر نیاز به تجهیزات پیشرفته و متخصصین زیبایی دارند. با برخی از روش‌های صافی مو آشنایی داریم. یکی از ساده‌ترین آن‌ها، استفاده از اتوهای مخصوص این کار است.

اتو مو

استفاده از اتو مو، یک درمان قطعی و دائمی نیستند. این نوع از صافی مو تا حمام بعدی ماندگار هستند. اغلب این روش‌ها قابل انجام در خانه هستند. با این حال سالن‌های زیادی هم این خدمات را ارائه می‌کنند. قبل از اقدام به استفاده از اتوی صاف کننده مطمئن شوید که موهای‌تان کاملاً خشک هستند. خیس یا نمناک بودن موها باعث ایجاد آسیب به آن‌ها می‌شوند. از آنجا که اعمال حرارت زیاد به موها، آن‌ها را خشک و شکننده می‌کنند حتماً از اسپری‌ها محافظ در برابر حرارت استفاده کنید. این روش را فقط در صورت ضرورت و نیاز جدی به کار بگیرید.

ریباندینگ مو

ریباندینگ مو

ریباندینگ یک درمان شیمیایی است که موها را صاف و براق می‌کند. این یک روش دائمی برای صاف کردن مو است. در این تکنیک از مواد شیمیایی مخصوص برای شکستن ساختار طبیعی موها استفاده می‌شود. سپس با اعمال یک خنثی کننده، ساختار موها مجدداً شکل می‌گیرند. ریباندینگ برای افرادی با موهای ضخیم و موج‌دار ایده‌آل است. اما با رشد مجدد موها، شاهد تفاوت بافت آن‌ها خواهید بود. در عین محبوبیت ریباندینگ، آن را می‌توان هر چند وقت یک بار انجام داد. در انجام متوالی آن دقت کنید. چرا که این عمل می‌تواند موها را بسیار ضعیف و شکننده کند.

صاف‌کننده‌های شیمیایی

صاف کردن شیمیایی عبارت از شکستن پیوندهای پروتئینی در مو است. هنگامی که تعداد معینی از پیوندهای مو شکسته می‌شوند، شاهد صاف شدن موها خواهیم بود. عنوان آن ساده به نظر می‌رسد. اما این کار باید توسط یک متخصص حرفه‌ای صورت گیرد. چرا که شکسته شدن زیاد باندها باعث شل شدن موها خواهد شد. از طرفی اگر تعداد کافی از آن‌ها نشکنند، مو به خوبی صاف نخواهد شد. این روش از صافی دائمی مو شوخی‌بردار نیست! اما انجام آن توسط یک متخصص و با مواد مرغوب، نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

صاف کردن ژاپنی

صاف کردن ژاپنی با استفاده از مواد شیمیایی و حرارت، یک درمان صاف‌کننده و حالت دهنده برای تقویت ساختار دائمی مو است. در این روش، پیوندهای پروتئینی در مو شل شده و سپس توسط سلول‌های مو تغییر شکل می‌دهند. اگر تا کنون اقدام به آن نکرده‌اید باید بگوییم که این روش، زمان‌بر بوده و ساعات طولانی را باید یک جا بنشینید. همچنین که صافی ژاپنی مو شامل چندین مرحله است. این فرآیند تقریباً 6 تا 8 ساعت طول می‌کشد. بعد از چند روز هم احتمالاً برای یک ساعت یا بیشتر باید مجدداً به سالن بروید. نتایج ناشی از آن به مدت 6 تا 7 ماه ماندگار است. این روش در عین جذابیت زیاد می‌تواند باعث آسیب دیدن موها نیز شود.

کراتین و صافی مو

کراتین و صافی مو

درمان‌های کراتینه در چند سال گذشته به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. دلایل متعددی هم برای محبوبیت آن‌ها وجود دارد. کراتین و صافی مو یکی از روش‎های ایمن برای موهاست. کراتین یک پروتئین است که به طور طبیعی در موهای ما وجود دارد. از آنجا که محتوای پروتئین با افزایش سن و رژیم غذایی نامناسب کاهش می‌یابد، سطح کراتین مو نیز کمتر می‌شود. درمان کراتینه با اعمال پوششی از کراتین به ساقۀ مو، مواد مغذی را به آن می‌رساند. در نتیجۀ آن، موها حالت ابریشمی و صاف به خود می‌گیرند.

در مورد کراتین مو بیشتر بدانیم

پس از اینکه متخصص زیبایی، محلول کراتین را روی موها اعمال کرد، از اتوی مخصوص در دمای 450 درجه برای چسباندن آن به تارهای مو استفاده می‌کند. با ایجاد یک سد رطوبتی روی موها، مقدار موخورۀ آن کاهش یافته و ظاهری براق به آن می‌بخشد. بهترین بخش در مورد کراتین درمانی، بازگشت موها با ساختار اولیۀ خود است. به این ترتیب نه تنها آسیب ناشی از آن اندک است بلکه می‌تواند باعث تقویت موها نیز شود. در واقع، درمان‌های کراتینه در استفادۀ مکرر نتایج بهتری به همراه دارند. اما اغلب این روش‌ها ارزان نیستند. دوام آن‌ها حداقل 6 ماه است و به هزینه و زحمت آن می‌ارزد!

عوارض ریباندینگ و صافی دائمی مو چیست؟

شکننده شدن موها بعد از درمان صافی دائمی مو تا حدودی رایج است. استفاده از محلول‌های شیمیایی اساساً به موهای شما آسیب می‌رسانند. شکستگی موها به این معناست که حالت دادن به موها ممکن است کمی سخت‌تر شود. همچنین که پس از مدتی با رشد دوبارۀ موها ممکن است حالتی دوگانه در موها ایجاد شود. البته همۀ این عوامل و احتمالات بستگی به مهارت آرایشگر و کیفیت مواد مورد استفاده دارد. اگر از تکنیک‌های نادرست و مواد شیمیایی نامرغوب برای آن استفاده شود، بروز آسیب حتمی خواهد بود.

عوارض ریباندینگ عوارض ریباندینگ

از طرفی، فرمالدئید که تقریباً در تمام محلول‌های صاف کنندۀ مو وجود دارند، یک مادۀ سرطان زاست. استعمال زیاد آن روی موها و استنشاق بخار آن به صورت مکرر می‌تواند عوارض جدی در فرد ایجاد کند. مشکلات تنفسی، سوزش بینی و چشم‌ها، قرمزی و خارش پوست از جمله عوارض رایج آن هستند. در این راستا، محصولاتی تولید شده‌اند که میزان عوارض جانبی مربوط با آن‌ها به شکل قابل توجهی کمتر است.

مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داد که درمان‌های کراتینۀ مو با احتمال کمتری برای عوارض همراه هستند. همواره خواندن برچسب روی محصولات به شما کمک خواهد کرد. از برندهای مرغوب اطلاع کسب کنید. جالب است که حتی فرمول‌های کاملاً طبیعی و بدون فرمالدئید هم در اثر حرارت دادن به فرمالدئید تبدیل می‌شوند. اگر باردار هستید یا در تلاش برای آن هستید، از هیچ یک از روش‌های صافی دائمی مو نباید استفاده کنید.

چند نکته که پیش از صاف کردن مو باید بدانید

مراقب بدتر شدن آسیب‌ها باشید

مواد شیمیایی باعث بروز آسیب در ریباندینگ مو می‌شوند. به همین دلیل نباید به سرعت اقدام به انجام مجدد آن کنید. در هر مرحله لازم است مدتی به موهای خود استراحت داده و به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. می‌دانیم که هر بار، موهای شما جذابیت زیادی می‌یابند. اما از این نکته غافل نشوید که تکرار مجدد آن، آسیب‌ها را بدتر خواهد کرد.

نتایج آن‌ها مشابه نیستند

با مشاهدۀ تبلیغات پاپ رسانه‌ای، مدل خاصی را در نظر گرفته و می‌خواهیم شبیه به آن شویم. اغلب ما به جای پرسیدن اینکه چه محصولاتی برای موهای ما مناسب هستند، به دنبال مدل خاصی می‌گردیم. بهترین متخصصان سالن‌های زیبایی با ارائۀ مشاورۀ دقیق و عمیق، ابتدا سلامت شما را در نظر می‌گیرند. بنابراین همیشه از توصیۀ آن‌ها به نفع خود استفاده کرده و بدانید که موی شما، منحصر به خودتان است. آن را به بهترین شکلی که برازندۀ شماست درآورید.

کیفیت ابزارهای سالن را بررسی کنید

ممکن است متوجه فرمولی خاص برای موهایتان شوید که بهترین تأثیر را دارد. شاید بخواهید آن را به صورت منظم اجام دهید. تا اینجای کار خوب است. اما اگر نزد متخصص‌ها و سالن‌های مختلف بروید، متوجه تفاوت کیفیت ابزارها و شیوۀ کار آن‌ها خواهید شد. برخی از آرایشگرها از وسایل قدیمی و آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. این یعنی سوختن و آسیب دیدن موهای شما! بنابراین کیفیت ابزارهای سالن، نو و سالم بودن آن‌ها را بررسی کنید.

انجام ریباندینگ

با انجام ریباندینگ زندگی شما برای همیشه تغییر خواهد کرد

فقط اگر کچل باشید نیازی به صرف زمان و انرژی برای حالت دادن موهایتان نخواهید داشت. به خصوص اگر موهای بلند و مجعد دارید لازم است زمان زیادی را جلوی آینه بگذرانید. همین اقدام بخشی از سبک زندگی ما را تشکیل می‌دهد. صافی دائمی مو می‌تواند زندگی شما را برای همیشه تغییر دهد. چند بار پیش آمده است که به خاطر مدل موهایتان از شرکت در یک جشن یا مراسم امتناع ورزیده‌اید؟ صاف کردن مو شروعی بر یک زندگی جدید است. این را بدانید که یک بار انجام دادن آن می‌تواند شما را وادار به تکرار آن تا مدت زیادی کند!

از تعهد نسبت به خودتان مطمئن باشید

هر زمان که دست به کار جدیدی می‌زنیم، از دایرۀ امن (Safe Zone) خود خارج می‌شویم. شروع یک رابطه، رژیم غذایی، ورزش، کسب و کار جدید یا تغییر مدل مو از همین دسته اقدامات هستند. انجام دادن کارهای جدید همیشه هیجان زیادی به همراه دارند. اما پیش از آن باید ببینید که آیا آمادگی کافی و لازم برای ادامۀ آن را دارید؟ آیا با موهای صاف‌تان خوشحال‌تر خواهید بود؟ هدف و انگیزۀ خود را مشخص کرده و پیش از اقدام، خودتان را با موی کاملاً صاف تصور کنید. اگر در درستی تصمیم شک ندارید، خود را متعهد به سبک زندگی پس از آن کنید.

کلام آخر

صافی دائمی مو به روش‌های مختلفی قابل انجام است. اگر نسبت به آن اطمینان ندارید بهتر است از روش‌های موقت استفاده کنید. چرا که ریباندینگ مو روشی دائمی است و راه بازگشتی از آن وجود ندارد. مگر اینکه منتظر رویش مجدد و بلند شدن موها باشید. صافی ژاپنی، کراتینه و ریباندینگ همگی مزایا و معایب خود را دارند. اغلب این روش‌ها حداقل به مدت 6 ماه ماندگاری دارند. انجام مراقبت‌ها، استفاده از مواد مرغوب، مراجعه به متخصصین ماهر و مجرب باعث حفظ کیفیت کار شما خواهند شد. از مراقبت‌های بعد از صاف کردن مو اطلاع داشته باشید. در این خصوص می‌توانید با مشاورین ما در تماس بوده و سؤالات خود را در میان بگذارید.

در مورد ریباندینگ و دیگر روش‌های صافی مو چه سؤالی دارید؟ برای ما بنویسید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *