کراتین مو

آیا کراتین برای مو ضرر دارد؟ این سوالی است که در ذهن همه کسانی که دوست دارند موهای خود را صاف و درمان کنند پیش می آید و اما پاسخ این سوال: موی زیبا و سالم همیشه در سراسر جهان مورد تحسین بوده است. داشتن موهایی زیبا، موهبتی است که باید قدردان و شکرگزار آن بود. برخی از ما دائماً با موهایی نامرتب، وز و بدحالت مواجه هستیم و ساعات طولانی روز را درگیر آن می‌شویم. اما برخی دیگر بدون کمترین زحمت، حالتی عالی از موهایی سالم را تجربه می‌کنیم. با این حال می‌دانیم که مراقبت از موها، فعالیتی حیاتی است. اغلب ما ترجیح می‌دهیم با درمان‌های خانگی موهایمان را ترمیم کنیم. بیایید یک بار برای همیشه این کار را کنار گذاشته و به علم تکیه کنیم. پیشرفت‌های صنعت زیبایی و سلامت آن قدر چشمگیر هستند که جایی برای نگرانی باقی نمی‌گذارند. کراتین مو یکی از این پیشرفت‌هاست. اما این سوال پیش می آید که آیا کراتین برای مو ضرر دارد؟ در این مقاله به این سوال پاسخ داده می شود.

کراتین مو و پیشرفت‌های نوین آن

با پیشرفت‌های شگفت انگیز در صنعت زیبایی، روش‌هایی نوین و انقلابی برای ترمیم موها پدید آمده‌اند. در بین انواع این روش‌ها، درمان کراتینه مو با استقبال زیادی روبرو شده است. اغلب ما از مزایای آن شنیده‌ایم. در کنار ریباندینگ مو و دیگر روش‌های صافی، نام کراتین را نیز زیاد شنیده‌ایم. آیا این روش را امتحان کرده‌اید؟ می‌دانیم که تکنیک بالا و مواد مرغوب در کنار هم می‌توانند نتایج فوق‌العاده‌ای حاصل کنند. اما چقدر در مورد ضررها و معایب کراتین مو شنیده‌اید؟ آیا اصلاً کراتین برای مو ضرر دارد؟ این مقاله قرار است به سؤال‌هایی از این دست پاسخ دهد.

کراتین چیست و چه تأثیری بر مو دارد؟

کراتین، پروتئین اصلی در ساختمان تشکیل دهندۀ موهاست. مو نه تنها حاوی کراتین است بلکه عمدتاً از پروتئین‌هایی مرتبط با آن تشکیل شده است. این ماده به عنوان محافظ خارجی و ساختار داخلی برای محافظت از موها و حفظ سلامت آن‌ها عمل می‌کند. موها به دلیل قرارگیری در معرض آلودگی‌ها، نور آفتاب و مواد شیمیایی، دچار افت میزان کراتین می‌شوند. این اتفاق منجر به خشکی، آسیب‌دیدگی و کدر شدن موها می‌گردد. به همین دلیل اغلب با عناوینی نظیر درمان کراتین مو مواجه هستیم.

در طول درمان کراتینه، کراتین به صورت مصنوعی به موها اضافه می‌شود تا موها صاف، براق و بدون موخوره به نظر برسند. تأثیرات این تکنیک بسیار قابل توجه هستند و بین خانم‌ها و آقایان محبوبیت زیادی یافته‌اند. این درمان باعث پر شدن نقاط متخلخل موها شده و کراتین از دست رفته را احیاء می‌کند. موهایی که به دلیل شرایط محیطی دچار وز شدگی، گره و شکستگی شده‌اند، بدین روش درمان خواهند شد. درمان کراتینه مو اساساً متمرکز بر بازسازی مو با برگرداندن پروتئین از دست رفته به تارهای مو است.

کراتین مو

آیا کراتین برای مو ضرر دارد؟

شاید شنیده باشید که کراتینه مو می‌تواند عوارضی برای سلامتی ما در پی داشته باشد. این موضوع تا چه حد واقعیت دارد؟ ابتلا به سرطان، بیماری‌های تنفسی و پوستی از جمله مسائلی است که مطرح هستند. با آگاهی از مزایای بی‌شمار کراتین مو باید گفت که این روش‌، بی‌خطر نیست. صاف کردن مو همواره با استفاده از برخی مواد شیمیایی مخصوص صورت می‌گیرند. اغلب صاف کننده‌ها حاوی مقادیر زیادی فرمالدئید هستند. برخی از کشورها استفاده از چنین ترکیباتی را خطرناک اعلام کرده و درمان مبتنی بر آن‌ها ممنوع کرده‌اند.

معایب کراتینه مو و راه حل‌های آن

با وجود هشدارها می‌توان گفت که استفادۀ امن از ترکیبات سالم و استاندارد، مضرات آن را به حداقل خواهد رساند. تنها مشکلی که با این ترکیبات وجود دارد، فرمالدئید موجود در آن‌هاست. هرچند بدن ما به صورت طبیعی مقدار کمی فرمالدئید تولید می‌کند. اما جذب آن از طریق دود سیگار، وسایل گازسوز و ترکیبات شیمیایی می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد. گلودرد، سرفه، خارش چشم‌ها و خون دماغ شدن از نتایج استنشاق این گاز هستند. این ماده به عنوان یکی از ترکیبات سرطان‌زا شناخته شده است. اما تحقیقات هنوز به درستی ثابت نکرده‌اند که این ماده چقدر می‌تواند باعث بروز سرطان شود.

موارد زیر به عنوان مهم‌ترین عوارض کراتین مو مطرح هستند.

افزایش احتمال ابتلا به سرطان

همانطور که گفتیم، فرمالدئید موجود در محصولات آرایشگاهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. برخی از این محصولات با کاهش میزان فرمالدئید، این احتمال را کاهش داده‌اند. اما در اغلب محصولات کراتینه مو، این ترکیب پیدا می‌شود. در صورت استفاده از مواد اورجینال با کیفیت که سازگاری بیشتری با پوست و بدن انسان داشته باشند، این عوارض به حداقل خواهند رسید.

حساسیت و آلرژی

برخی افراد نسبت به محصولات کراتین مو دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. این علائم به شکل خارش، بروز دانه‌های قرمز و حساسیت‌های پوستی بروز می‌کنند. بنابراین لازم است همیشه از عدم وجود حساسیت در خود مطمئن شوید. یک مشاور حرفه‌ای مسئول تشخیص چنین چیزی است. ابتدا باید روی بخشی از پوست و مو، مقداری از محصول تست شود. در صورت عدم بروز حساسیت می‌توان گام بعدی در درمان را برداشت.

ریزش مو

ریزش مو یکی از عوارض کراتین مو است. هرچند این اتفاق بیش از هر چیز به تکنیک‌های به کار گرفته شده و کیفیت مواد بستگی دارد. در صورتی که روند درمان کراتین مو به درستی انجام نشود، عواقب دردناکی در انتظارتان خواهد بود. نازک شدن مو و ریزش آن، یکی از شایع‌ترین عوارض کراتین مو به حساب می‌آید. به همین دلیل همواره درمان کراتین را در سالن‌های تخصصی و تحت نظارت متخصصین آن انجام دهید.

ریزش مو

از بین رفتن ساختار مو

گاهی ممکن است در روزهای نخست پس از درمان کراتین مو شاهد براق شدن و درخشندگی موها باشیم. اما پس از چند روز بافت و قوام مو تغییر کرده و حالتی بسیار نامطلوب به خود می‌گیرد. وز شدن موها، خشکی شدید و تغییر رنگ آن از عوارض درمان غیرحرفه‌ای مو هستند. همچنین گاهی اوقات موهای شما کاندید مناسبی برای کراتین نیستند. در چنین شرایطی اقدام به آن می‌تواند عوارض هولناکی پدید آورد. بنابراین پیش از هر چیز مطمئن شوید که کراتینه، روشی مناسب برای شماست.

در مواجه با مسمومیت فرمالدئید چه کنیم؟

قرارگیری در معرض فرمالدئیئد، همیشه عوارض فوری نشان نمی‌دهد. آب ریزش، سوزش و خارش چشم‌ها، خون دماغ شدن و خارش گلو از جمله علائم مسمومیت با آن هستند. اگر مبتلا به بیماری‌های تنفسی نظیر آسم، برونشیت یا برخی اختلالات آلرژیک هستید از انجام چنین کاری خودداری کنید. این مسئله در مورد خانم‌های باردار نیز صادق است. خانم‌های باردار و شیرده به هیچ وجه نباید اقدام به درمان کراتین مو کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *