درمان خشکی مو

خشکی مو زمانی به وجود می آید که پوست سر شما به اندازه کافی روغن تولید نمی کند تا موهایتان را مرطوب کند، بنابراین موهایتان خشک می‌شوند و یک حالت کدر و شکننده پیدا می‌کنند. در این مقاله ما سعی کرده‌ایم تمام روش‌هایی که به درمان خشکی مو کمک کنند را ذکر کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش هایی برای درمان خشکی مو

می‌توان در بسیاری از موارد، خشکی مو را از طریق ایجاد تغییراتی در سبک زندگی برطرف کرد؛ برای مثال میتوان با انجام کارهای زیر، تا حد زیادی به درمان خشکی و بی‌آبی موهای خود کمک کنید:

  • از شست‌و‌شوی مداوم و هر روز موهای خود با شامپو اجتناب کنید.
  • از شامپو و نرم کننده‌هایی استفاده کنید که برای نوع و جنس موی شما مناسب است.
  • از محصولات آرایشی که مرطوب‌کننده دارند، استفاده کنید.
  • از موهای خود در برابر گرما و هنگام قرارگرفتن در معرض آفتاب محافظت کنید.
  • اگر در اقلیم و آب و‌هوای خشک زندگی می‌کنید، هنگامی که به خارج از خانه می‌روید، از کلاه برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید. همچنین از تماس طولانی‌مدت موهایتان با هوای خشک و یا باد اجتناب کنید.
  • در هنگام شناکردن در استخر یا آب دریا هم باید با پوشیدن کلاه شنا از موهای خود در برابر کلر و آب‌شور محافظت کنید.

همچنین اگر بیماری زمینه‌ای دارید که ممکن است باعث خشکی موها شود، دکتر پوست و مو می‌تواند داروها یا سایر روش‌های درمانی را برای از‌بین‌بردن حالت خشک موهایتان به شما تجویز کند. البته خشکی و بی‌آبی موهای شما ممکن است بعد از درمان بیماری زمینه‌ای بهبود پیدا کند.

روش‌های درمان خانگی خشکی موها

روش‌های زیادی برای برطرف‌کردن خشکی موها توصیه شده است. برخی اقدامات و ایجاد تغییر در سبک زندگی و مراقبت از موها، می‌تواند تأثیر زیادی در سلامت مو و درمان خشکی موهایتان داشته باشد. هر کدام از راه‌های زیر می‌تواند به عنوان یک درمان‌ خانگی برای کاهش خشکی مو و بی‌آبی موهایتان موثر واقع شود:

  1. ویتامین و مکمل هایی مصرف کنید که خشکی مو را کمتر کنند.

حتماً شما هم می‌دانید که برای تغذیه بدن خود به ویتامین‌های خاصی نیاز دارید، اما برخی از ویتامین‌ها می‌توانند بر روی سلامت مو و ناخن شما تأثیر بگذارند. ویتامین A ، ویتامین C ، بیوتین که گاهی اوقات به عنوان ویتامین H نامیده می‌شود، آهن و مواد معدنی، همگی به سلامت موهای شما کمک خواهند کرد.

برخی از افراد این ویتامین‌ها را فقط برای تاثیر بر روی موهای  خود مصرف می‌کنند. مصرف مکمل‌هایی که حاوی بیوتین هستند نیز، برای بهتر به‌نظر‌رسیدن موها موثر و متداول می‌باشند. با این وجود، تحقیقات اخیر از این ایده که بیوتین تفاوت زیادی را به وجود می‌آورد، حمایت نکرده‌اند. از طرفی مصرف مکمل‌های پروتئین دریایی هم می‌تواند به سلامت موهای شما کمک‌ کند.

  1. آنتی اکسیدانها و امگا 3 را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پروتئین‌های دریایی می‌توانند از نازک‌شدن موهایتان جلوگیری و موهایتان را براق‌تر کنند. به همین دلیل، و برای به دست آوردن نتایج مشابه بدون مصرف مکمل‌ها، کافی است که مقدار پروتئین‌های دریایی رژیم غذایی خود را افزایش دهید. پروتئین‌های دریایی غنی از پپتیدها و امگا ۳ هستند که می‌توانند موهای شما را براق و درخشان کنند. برای مثال می‌توانید مواد زیر را مصرف کنید:

  • ماهی آزاد
  • انواع صدف‌های دریایی
  • انواع تن ماهی

همچنین خوردن آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر هم می‌تواند برای مقابله با استرس، که باعث فرسوده‌شدن موهایتان می‌شوند، مفید واقع شوند. برخی از مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها موارد زیر هستند:

  • گردو
  • لوبیا قرمز
  • زغال‌اخته
  • کلم‌بروکلی
  • گوجه‌فرنگی
  1. موهایتان را کوتاه کنید.

در صورتی که موهای شما خیلی خشک است، شاید لازم باشد که موهایتان را کوتاه کنید. حتی اگر موهای شما خیلی بلند هم نباشد، باز هم موخوره‌های انتهای مو می‌توانند پیچیدن مو را سخت کرده و موجب شوند که‌ احساس خشکی یا زبری در موهای خود کنید.

به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم که به آرایشگاه بروید و موهای آسیب دیده خودتان را کوتاه و یا اصطلاحاً موهای خود را سبک کنید. یا با استفاده از تکنیک موخوره‌گیری با قیچی، بدون کوتاهی کامل مو، موخوره‌ها را از بین ببرید.

 4. هر روز موهایتان را شست‌و‌شو ندهید.

شامپو کثیفی و چربی را از موهایتان پاک می‌کند، اما می‌تواند سبوم‌ موهایتان را هم از بین ببرد. سبوم روغن طبیعی موها است که باعث نگه‌داری ‌بهتر موهای شما شده و آنها را براق و درخشنده ‌کند. البته وجود سبوم بیش‌از‌حد هم منجر به چرب‌شدن موهای شما خواهد شد.

با این وجود نیازی نیست که روزانه موهای خود را بشویید و ‌می‌توانید برای نظافت، هر چند روز یک بار موهای خود را شست‌و‌شو دهید تا موهای سالم‌تری داشته باشید. در صورتی که بخواهید هر روز موهای خود را بشویید، حداقل بهتر است که از شامپوی مخصوص موهای خشک استفاده کرده؛ چرا که این شامپوها، بدون اینکه چربی طبیعی مو را از بین ببرند، باعث تمیزشدن موهایتان می‌شوند.

  1. کمتر از سشوار و ابزارهای حرارتی استفاده کنید.

استفاده از سشوار و اتو مو برای فر کردن، صافی یا حجم دادن به موها ممکن است که به مدت سال‌ها بخشی از عادات روزانه شما بوده و دلیل خشکی موهای شما باشد. مطالعات نشان داده‌اند که خشک‌کردن موها با استفاده از سشوار، آسیب‌های جدی به ساقه مو وارد می‌کند؛ بنابراین در صورتی که قصد دارید موهای خود را خشک کنید، باید سشوار را حداقل ۱۵ سانتی متر دورتر از موی خودتان نگه دارید و از حرارت ملایم آن استفاده کنید.

  1. استفاده از روغن‌های طبیعی را فراموش نکنید.

روغن‌آرگان مو به یک درمان خانگی محبوب برای درمان موهای خشک تبدیل شده است. اضافه کردن چند قطره روغن آرگان در انتهای موهایتان، میتواند آنها را نرمتر و انعطاف‌پذیرتر کند.

البته روغن‌های دیگری مثل روغن نعناع و روغن اسطوخودوس هم ممکن است به کاهش ریزش مو و جلوگیری از شکنندگی موهایتان به میزان قابل‌توجهی، کمک کنند. مخلوط کردن روغن آرگان، روغن نعناع، روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل با یکدیگر و اسپری کردن آن به موها، به مرور زمان باعث کاهش خشکی موهایتان خواهد شد.

درمان خشکی مو

  1. موهای خود را با آب سرد شست‌و‌شو دهید.

استفاده از آب گرمی که برای شست‌و‌شو بدن خود در حمام مورد استفاده قرار میدهید، می‌تواند باعث سوزاندن و آسیب به موهای شما شود. دوش گرفتن با آب سرد برای سلامتی موهایتان مفید خواهد بود و رشد مو را نیز سریع‌تر می‌کند. بعد از اینکه موی خودتان را با شامپو شست‌و‌شو دادید، برای یک تا دو دقیقه با آب سرد موهای خود را بشویید تا به این ترتیب رشته‌های مو را بازسازی کنید.

8. از ماسک خانگی برای درمان خشکی و بی آبی مو استفاده کنید

انواع مختلفی از ماسک‌های مو وجود دارد که می‌توانید در خانه درست کنید و برای درمان موهای خشک خود مورد استفاده قرار دهید. برای مثال، یکی از ماسک‌های بسیار عالی برای این منظور، ماسک روغن نارگیل و عسل است. روغن نارگیل اسید چرب بالایی دارد و به همین دلیل موها را نرم و مرطوب نگه می‌دارد. روغن نارگیل به لایه‌های عمیق مو نفوذ کرده و باعث براقتر شدن موها می‌شود. عسل هم به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی موها را آبرسانی خواهد کرد.

برای تهیه این ماسک مو، کافی است که روغن نارگیل و عسل را به مقدار مساوی در یک کاسه با هم ترکیب کنید. سپس تمامی قسمت‌های مو را با ماسک از بالا به پایین بپوشانید و در نهایت بعد از ۲۰ دقیقه آنها را آبکشی کرده و شامپو بزنید.

ماسک موی دیگری که برای درمان خشکی مو می‌تواند کارساز باشد، ماسک ترکیبی تخم مرغ، روغن زیتون و سس مایونز می‌باشد. موهایی که به شدت خشک هستند، می‌توانند از این ماسک مو استفاده کنند. پروتئین بالایی که در تخم‌مرغ وجود دارد، باعث رطوبت‌رسانی به موها خواهد شد. برای تهیه این ماسک باید یک فنجان سس مایونز را به همراه نصف فنجان روغن زیتون و سه عدد زرده تخم‌مرغ، با یکدیگر ترکیب کنید و آن را به موی سر خود بمالید.

 ۹. از لاین‌های درمانی و آبرسان استفاده کنید

شما می‌توانید با انجام لاین‌های درمانی مناسب، رطوبت از دست رفته موهای خود را به آن بازگردانید. در مرکز تخصصی موت‌باما این لاین‌ها انجام می‌شوند.

کلام آخر درمان خشکی مو

روش های خانگی و استفاده از لاین های درمانی به درمان خشکی مو بسیار کمک می کند. شما می توانید با توجه به درجه خشکی و میزان آسیب دیدگی و همچنین امکانات در دسترس خود یکی از روش های گفته شده را انتخاب کنید و سلامتی را به موهای خود بازگردانید. پیشنهاد ما به شما علاوه بر استفاده روتین روش های خانگی مشاوره با متخصصان مجموعه تخصصی موی موت باما می باشد.

سوالات متداول

آیا خشکی مو قابل درمان است؟

بله – با توجه به اینکه عمده‌ترین دلایل ایجاد خشکی و بی‌آبی در موها به سبک زندگی و نحوه مراقبت از موها بستگی دارد. شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی کوچک در زندگی و روزمرگی‌های خود، تا حد زیادی از آسیب‌دیدن و خشکی موهای خود جلوگیری کنید.

روش های درمان خشکی مو چیست؟

استفاده از ویتامینها و مکملها، کوتاه، خشک‌کردن موها با استفاده از حوله وعدم‌استفاده از سشوار مستقیم روی مو، استفاده از روغنهای طبیعی و تقویتی، اجتناب از شست‌و‌شوی مداوم موها و پوشاندن موها از نور مستقیم خورشید به مدت طولانی، از جمله روش‌های مقابله با خشکی مو هستند. انجام لاین‌های درمانی مثل ویتامینه از گرینه‌های عالی برای آبرسانی به موهای شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *