علت نازک شدن موها

علت نازک شدن مو‌ها یکی از سؤالات کسانی است که با این کابوس روبرو شده‌اند. زمانی که تار‌های مو نازک‌تر از حد طبیعی و عادی می‌شوند، می‌توانند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود بیاورند. معمولاً دلایل مختلفی نیز برای این مشکل وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. در صورتی که شما نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید و یا آن که دوست دارید پیش از دچار شدن به این معضل، از آن جلوگیری کنید، بهتر است ادامه این مقاله را تا انتها با ما همراه باشید و نکات بیان شده را به دقت و به صورت جز به جز اجرا کنید.

علت نازک شدن مو‌ها

چند علت نازک شدن مو‌ها وجود دارد. این دلایل متعدد برخی به صورت ارثی بوده و برخی دیگر نیز به دلیل سبک زندگی فرد بروز پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید دیگر تار مو‌های نازکی نداشته باشید، بهتر است ابتدا مشکل را ریشه‌یابی کنید. ریشه‌یابی کردن مشکل سبب می‌شود تا بتوانید آن را از بنیاد حل کرده و نیازی به استفاده از راه حل‌های سطحی و موضعی نداشته باشید. در این بخش به این دلایل به شکل بهتر و بیشتری اشاره خواهیم کرد.

استرس و اضطراب

یکی از مهم‌ترین علت نازک شدن مو‌ها مربوط به استرس و اضطراب‌هایی می‌شود که فرد دائماً با آن‌ها درگیر است. معمولاً زمانی تأثیر استرس بر روی این موضوع را بیشتر متوجه می‌شوید که استرس‌ها به صورت طولانی مدت باشند و فرد به مدت چندین ماه و یا حتی چندین سال با استرس و اضطراب درگیر شده باشد.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی تعیین می‌کند که هر کدام از قسمت‌های بدن شما در چه شرایطی به سر ببرند. در واقع از طریق غذا و به طور کلی مواد خوراکی که در طول روز مصرف می‌کنید، می‌توانید میزان انرژی در دسترس بدن خود را تعیین کنید.

زمانی که سلول‌های مربوط به اندام‌های حیاتی بدن نتوانند به اندازه کافی انرژی و مواد معدنی دریافت کنند، مسلماً تار‌ها و ریشه‌های مو که در اولویت‌های بعدی هستند نیز از وضعیت خوبی برخوردار نخواهند بود. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود که برای جلوگیری از ریزش مو‌های سر و یا حتی به منظور جلوگیری از نازک شدن تار‌های مو‌ها، بهتر است از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید.

ورزش و تحرک

ورزش بر روی بسیاری از بخش‌های بدن ما می‌تواند تأثیر داشته باشد. یکی از بخش‌ها نیز مربوط به سلامت پوست و مو می‌شود. ورزش کردن اصولی می‌تواند سبب شود تا جریان خون در تمامی رگ‌ها و مویرگ‌های بدن بیشتر شود. همین افزایش جریان خون سبب آن می‌شود که اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به سلول‌های بدن برسد. ریشه مو‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با افزایش جریان خون می‌توانند رشد بهتر و بیشتری داشته باشند.

نحوه بستن مو‌ها

حتماً برای شما نیز پیش آمده است که به شما توصیه کرده‌اند تا مو‌های خود را با استفاده از برخی کش مو‌ها نبندید. این کار سبب می‌شود تا دچار ریزش مو و همچنین نازک شدن تار‌های مو شوید. البته تأثیرات این کار در یک روز و یک هفته مشخص نمی‌شود، بلکه پس از گذشت چندین ماه شاهد تغییرات محسوسی از این اتفاق خواهید بود.

مصرف شامپو‌های مختلف

شامپو‌ها، صابون‌ها و انواع مواد شوینده مختلف امروزه در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند دارای ترکیبات اولیه متفاوت و همچنین دارای قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلفی باشند و در نازک شدن موها دخیل هستند. شامپو‌های دارای سولفات که توصیه می‌شود برای مو‌های کراتین شده نیز استفاده نشود، می‌توانند به مو‌های شما آسیب‌های جدی را وارد کنند. این شامپو‌ها سبب می‌شوند تا تار‌های مو به مرور زمان نازک شده و حتی ریزش مو نیز پیدا کنید. به همین خاطر توصیه می‌شود تا ابتدا از ترکیبات شامپو‌ها مطمئن شوید و سپس انواع باکیفیت آن‌ها را خریداری کنید.

علت نازک شدن موها

بارداری و زایمان

مراحل بارداری و زایمان تأثیر بسیار زیادی بر روی وضعیت فیزیکی مادر دارد. یکی از مشکلاتی که در این دوران برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد مربوط به ریزش مو‌های سر و همچنین نازک شدن تار‌های مو‌ها می‌شود. در این دوران مسلماً نمی‌توانید این عارضه را به طور کامل از بین ببرید و تنها راه حل آن است که صبور باشید تا این زمان به اتمام برسد. اما با این وجود می‌توانید با مصرف پروتئین‌های بیشتر و همچنین مکمل‌های کامل‌تر که شامل انواع ویتأمین‌های مناسب رشد مو‌ها نیز هستند، ریزش مو‌ها و همچنین نازک شدن تار‌های مو‌های خود را به حداقل برسانید.

توقف مصرف قرص‌های ضد بارداری

قرص‌های ضد بارداری از جمله قرص‌هایی هستند که عوارض زیادی را با خود در پی دارند. این قرص‌ها به صورت دائمی و روزمره مصرف می‌شوند، اما در صورتی که مصرف آن‌ها را قطع کنید، متوجه می‌شوید که ریزش مو و نازک شدن تار‌های مو برای شما رخ می‌دهد. بنابراین در صورتی که هنوز مصرف این قرص‌ها را شروع نکرده‌اید، بهتر است از پزشک خود بخواهید تا روش‌های جایگزین بهتری را به شما پیشنهاد دهد. در صورتی که هم اکنون این قرص‌ها را مصرف می‌کنید نیز بهتر است برای کنار گذاشتن آن‌ها از توصیه‌های پزشک خود بهره‌مند شوید.

کاهش وزن شدید

کم کردن ناگهانی وزن از طریق روش‌های مختلف سبب ریزش شدید مو‌ها و در بهترین حالت سبب نازک شدن تار‌های مو می‌شود. این موضوع می‌تواند به صورت موضعی رخ دهد، اما در برخی از مواقع ممکن است این اتفاق غیر قابل بازگشت باشد و نیاز به درمان‌های مختلفی داشته باشید تا بتوانید سلامت مو‌های خود را مجدداً تأمین کنید.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی هم در خانم‌ها و هم در آقایان می‌تواند بروز پیدا کند. این تغییرات هورمونی معمولاً به دلایل تغییر کردن وضعیت بدن همچون دوران‌های پریودی، حاملگی، زایمان، شیردهی، بیماری‌های مختلف، کم کاری یا پرکاری تیروئید و… رخ می‌دهد. گاهی اوقات تغییرات هورمونی همچون دوران‌های پریودی به صورت موضعی رخ می‌دهد و به همان صورت نیز برطرف می‌شود. اما گاهی اوقات نیز این موضوع دائمی بوده و نیاز است تا حتماً آن را درمان کنید که بتوانید مشکل خود را به صورت ریشه‌ای و بنیادی حل کنید.

رژیم‌های غذایی سخت

بسیاری از افراد که دارای اضافه وزن‌های شدیدی هستند، سعی می‌کنند تا از طریق روش‌هایی همچون رژیم‌های غذایی سخت، مشکلات و مسائل خود را حل کنند. این کار آسیب‌های بسیار جدی به بدن و به خصوص به مو‌ها وارد می‌کند زیرا سبب می‌شود میزان مواد غذایی، ویتأمین‌ها و پروتئین‌های دریافتی بدن کاهش پیدا کند.

در صورتی که نیاز به رژیم گرفتن نیز دارید، باید بدانید که رژیم شما باید اصولی و منطبق بر یک قاعده و قانون باشد که بتوانید هم نتیجه دلخواه خود را بگیرید و هم از سلامت جسمی خود مراقبت کنید.

مشکلات روحی

زمانی که به تازگی عزیزی را از دست داده‌اید و یا در برهه زمانی قرار دارید که مشکلات روحی و روانی زیادی را تجربه می‌کنید، ریزش مو‌ها و نازک شدن تار‌های مو‌های شما کمترین اتفاقی است که احتمالاً شاهد آن خواهید بود. در چنین شرایطی هم وضعیت تغذیه شما دچار مشکل می‌شود و هم آن که احتمالاً با نوسانات شدید هورمونی روبرو خواهید شد. بهتر است در چنین وضعیتی هرچه سریعتر با یک مشاور و یا روانشناس در ارتباط باشید تا بتوانید مسائل و مشکلات را هرچه بهتر مدیریت کنید.

مشکلات سیستم ایمنی

مشکلات سیستم ایمنی می‌تواند در دو دسته عمده و اصلی جای بگیرند. دسته اول مربوط به نقص‌های ایمنی در برابر مشکلات و عوامل بیماری زای خارجی و دسته دوم مربوط به بیماری‌های خود ایمنی می‌شود. بیماری‌های خود ایمنی زمانی بروز پیدا می‌کنند که سیستم ایمنی بدن سلول‌های خودی را بیگانه تشخیص داده و به آن‌ها حمله ور می‌شود. ریزش مو‌ها و همچنین نازک شدن تار‌های مو‌ها از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که در پی بیماری‌ها و اختلالات ایمنی بروز پیدا می‌کند.

عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی

ریشه مو‌ها داخل پوست قرار گرفته است، به همین دلیل این موضوع کاملاً طبیعی است که عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی سبب نازک شدن تار‌های مو و همچنین سبب ریزش مو‌ها شوند. معمولاً پیش از آن که بخواهید به فکر درمان ریزش مو باشید، بهتر است به سراغ درمان پوست خود بروید. با درمان کردن پوست، به احتمال بسیار زیاد ریزش مو‌ها و همچنین نازک شدن مو‌های شما نیز درمان خواهد شد.

کراتین‌های نامناسب یک علت نازک شدن مو‌ها

کراتین کردن، بوتاکس کردن مو‌ها و همچنین پروتئین تراپی از جمله مهم‌ترین مواردی است که این روز‌ها خانم‌ها برای سلامت مو‌های خود انجام می‌دهند. در صورتی که کراتین و یا پروتئین‌ها استفاده شده دارای کیفیت نامناسبی باشند و یا آن که اپراتور نتواند این مواد را به درستی بر روی مو‌های شما فیکس کند، دچار ریزش مو‌ها و همچنین دچار نازک شدن تار‌های مو‌ها می‌شوید.

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید به کلینیک‌ها و مراکز معتبری همچون موت‌با‌ما مراجعه کنید و از بابت عدم ریزش و یا نازک شدن تار‌های مو و عدم سوختگی تار‌های مو‌های خود مطمئن باشید.

کلام پایانی

همان طور که گفته شد دلایلی همچون بهداشت، عدم رعایت اصول تغذیه، استرس‌های دائمی و مزمن، وجود مشکل در غده تیروئید و… می‌توانند سبب شوند تا تار‌های مو‌های شما دچار نازکی شوند. به همین دلیل نیز بهتر است بدانید که علت نازک شدن مو‌ها و روش‌های برطرف کردن و درمان آن چیست؟ سایت و کلینیک درمانی موت‌باما یکی از بهترین مراکزی است که با استفاده از روش‌های احیا، پروتئین تراپی و… می‌تواند مشکلات مختلف مو‌های شما از جمله نازک شدن تار‌های مو را درمان کند. بنابراین در صورتی که نیاز به هرگونه درمانی در این زمینه دارید، می‌توانید به ما مراجعه کنید. در صورتی که هرگونه سؤال، انتقاد و یا پیشنهادی نیز در زمینه کراتین، پروتئین‌تراپی و… دارید، بهتر است آن را با ما در میان بگذارید و به ما کمک کنید تا هرچه بهتر به شما خدمت‌رسانی کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *