صافی مو در دوران شیردهی

صافی مو در دوران شیردهی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. امروزه، صاف کردن مو یا کراتینه کردن مو به یکی از محبوب‌ترین فرایندهایی تبدیل شده‌است که طرفداران بسیار زیادی دارد. با استفاده از کراتینه، می‌توان استحکام مو را افزایش داد و نقش موثری در افزایش شفافیت و سلامت مو ایفا کرد. اما انجام عمل کراتینه نیاز به ماده کراتین دارد. این نوع ماده برای استفاده در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. آشنایی با نکات مهم در هنگام استفاده از کراتینه در این دوران اهمیت بسیار زیادی دارد.

انجام صافی مو در دوران شیردهی مضر است یا نه؟

محلول کراتین دارای مواد شیمیایی است که استفاده از آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. بهتر است از محلول کراتین گیاهی استفاده کنید که کمترین میزان مواد شیمیایی را در خود جای داده‌است. کراتین دارای پروتئینی است که نقش بسیار موثری در افزایش نرمی مو ایفا می‌کند. از سوی دیگر، مانع از ایجاد هرگونه آسیب به مو می‌شود.

مو یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که در صورت داشتن تغذیه نامناسب و یا عوامل ژنتیکی دچار آسیب‌های جدی می‌شود. بهترین درمان برای آن، کراتینه کردن مو یا صافی مو است. کراتین‌های شیمیایی برای استفاده در زنان باردار مناسب نیست. شما می‌توانید از کراتین‌های گیاهی استفاده کنید که کمترین ضرر را به همراه دارند. قیمت این نوع محلول‌ها نیز در مقایسه با محلول‌های شیمیایی بالاتر است. اما در عین حال، اثرگذاری فوق‌العاده‌ای دارد.

مراقبت‌های کراتینه در دوران بارداری

اگر بدون اطلاع از مضر بودن یا نبودن صافی مو در دوران شیردهی، اقدام به انجام کراتینه کرده‌اید، بهتراست نکات مهمی را در این مورد رعایت کنید. پس از انجام عمل کراتینه، پوست سر را به‌خوبی شستشو دهید تا هیچگونه مواد شیمیایی روی پوست باقی نماند. پس از انجام صافی مو، از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید.

بهترین جایگزین برای صافی مو در دوران شیردهی

در دوران شیردهی استفاده از صافی مو پیشنهاد نمی‌شود. شما می‌توانید از روش‌های جایگزین آن استفاده کنید. بهترین جایگزین برای انجام کراتینه در دوران شیردهی، استفاده از ماسک‌های خانگی یا صنعتی بدون داشتن فرمالدهید است. فرمالدهید به سرعت جذب خون می‌شود و از طریق شیر به کودک منتقل می‌شود که در این‌صورت باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند اسهال و استفراغ در کودک می‌گردد.

صافی مو در دوران شیردهی

عوارض صافی مو در دوران شیردهی

با انجام صافی مو در دوران شیردهی، عوارض جانبی بسیاری رخ می‌دهد. دراثر انجام عمل کراتینه، فرمالدهید جذب خون می‌شود و از این طریق باعث ابتلای کودک به اسهال و استفراغ می‌گردد. بسیاری از افراد بر این باورهستند که فرمالدهید باعث ایجاد آسیب به ذهن کودک می‌شود. از عوارض مهم انجام این عمل در دوران شیردهی می‌توان به ریزش مو در مادران باردار و شیرده اشاره کرد. دربرخی موارد ممکن است باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در کودک شود. در اینصورت بهتر است با پزشک مشورت کنید.

زمان مناسب برای صافی مو در دوران شیردهی

در صورت کلی، زمان مناسب برای انجام عمل صافی مو، سه ماه پس از تولد نوزاد است. بسیاری از افراد بر این باورهستند که کودک دارای سیستم ایمنی ضعیف است. به همین دلیل مواد شیمیایی کراتینه می‌توانند تاثیر مخربی بر روند رشد کودک داشته باشند. البته زمان مناسب انجام صافی مو در این دوران نسبی است.

نکات مهم در انجام صافی مو در دوران شیردهی

بیش از اندازه از مواد شیمیایی و یا گیاهی مواد کراتین استفاده نکنید چرا که باعث ایجاد عوارض و آسیب‌های جدی می‌شود. انجام کراتینه مو را در محلی انجام دهید که دارای یک تهویه مناسب است. قبل از انجام صافی مو، مطمئن شوید که نسبت به مواد آن، آلرژی ندارید. بعد از انجام صافی مو، پوست خود را به‌ صورت کامل بشویید.

در هنگام استفاده از محصولات صافی مو، از دستکش استفاده کنید. مطابق دستورالعمل ذکرشده پیش روید.

فراموش نکنید که امروزه روی برخی از محلول‌های کراتین، به‌جای کلمه فرمالدهید از کلماتی مانند اسید تیازولیدین کربوکسیلیک، متیلن گلیکول، فرمالین، پارافوم، متیلن اکسید استفاده می‌شود. اما در حالت کلی انجام این عمل در دوران شیردهی خطرات بسیار زیادی به‌همراه دارد.

کلام پایانی

امروزه صافی مو یا کراتینه مو به یکی از محبوب‌ترین و پرتقاضاترین عمل‌های زیبایی تبدیل شده‌است. با استفاده از این روش، می‌توانید موی خود را صاف کنید، خشکی آن را درمان کنید و مانع از ایجاد هرگونه آسیب به موی خود شوید. انجام عمل صافی مو در دوران شیردهی به یکی از دغدغه‌های مادران شیرده تبدیل شده‌است. انجام این عمل بعد از سه ماهگی کودک مانعی ندارد اما بهتر است از مواد گیاهی استفاده شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با عوارض انجام صافی مو در دوران شیردهی، روش‌های جایگزین آن و نکات مهم در انجام این عمل و تاثیر فرمالدهید بر مادران شیرده و نوزاد وی آشنا سازیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *