۶ علل شوره سر

ابتلا به شوره سر چرب، علت مختلفی دارد. در این مقاله با 6علت شوره سر چرب و راه‌های درمان آن آشنا می شویم. شوره سر یکی از آزاردهنده‌ترین بیماری‌های پوستی است که افراد بسیاری را در سراسر جهان درگیر خود ساخته است.  هریک از دلایل به وجود آورنده شوره سر، راه درمان مختلفی دارند که با انجام آن می‌توانید از شر شوره مو ر‌ها شوید. ابتلا به این بیماری باعث کاهش زیبایی مو و کاهش اعتماد به نفس می‌شود. گرچه این بیماری به مدت طولانی ادامه پیدا نمی‌کند، با این حال در همان مدت کوتاه نیز احساس ناخوشایندی به افراد القا می‌کند.

معمولاً شوره سر در فصل زمستان افزایش می‌یابد. در این بخشش می‌خواهیم شما را با شش علت شوره سر چرب و راه‌های درمان آن، آشنا سازیم.

۶علت شوره سر چرب و راه‌های درمان آن

1. عدم شستشوی خوب مو

یکی از 6علت شوره سر چرب عدم شستشوی خوب مو می باشد. مو‌های چرب بالاترین میزان ابتلا به شوره سر را دارند. برخی افراد نسبت به شستشوی کافی موی سر خود تنبلی می‌کنند. در این صورت میزان چربی مو‌ها افزایش پیدا کرده و شوره سر ایجاد می‌شود. از دلایلی که افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، باقی ماندن شامپو روی کف سر است. بهتر است بدانید که تنها عدم شستشوی عالی مو تنها دلیل شوره سر نیست.

دربرخی موارد افراد از شامپوی مناسب برای موی خود استفاده نمی‌کنند. افرادی که دارای موی چرب هستند باید از شامپو‌هایی که مناسب این نوع مو هستند استفاده کنند. امروزه تعداد شامپو‌هایی که در بازار توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند بسیار زیاد است. از این رو می‌توان گفت که در انتخاب نوع شامپوی مورد نظر خود، دقت لازم را داشته باشید.

برای از بین بردن شوره سر، بهتر است مو‌های خود را چند بار در هفته به خوبی بشویید. حتی می‌توانید با خریداری یک شامپوی ضدشوره عالی از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

2. داشتن پوست خشک

پوست خشک یکی از دلایل به وجود آورنده شوره سر است. اگر دارای پوست خشک هستید، موی شما نیز از انواع موی خشک خواهد بود که می‌توان آن را از یکی از عاملین اصلی شوره سر دانست. اگر دارای موی خشک هستید، بهتر است بدانید که در فصل زمستان میزان شوره سر بدتر خواهد شد. برای درمان خشکی موی سر و جلوگیری از ابتلا به شوره سر، از شامپو‌های ملایمی استفاده کنید که رطوبت موی شما را تأمین کنند.

3. ابتلا به بیماری‌های خاص

در برخی موارد، بیماری‌های خاصی مانند درماتیت سبورئیک باعث ابتلا به شوره سر می‌شوند. این بیماری تمامی نواحی چرب بدن را هدف قرار می‌دهد. از علائم آن می‌توان به قرمز شدن پوست سر و ایجاد شوره سر اشاره کرد. از جمله بیماری‌های دیگر می‌توان به بیماری اگزما و پسوریازیس اشاره کرد. در این صورت بهتر است نحوه مراقبت از پوست و موی خود را تغییر داده و از شامپو‌های مناسب استفاده نمایید.

4. ابتلا به آلرژی

برخی از افراد دارای حساسیت پوستی هستند. حساسیت پوستی از جمله عواملی است که باعث ایجاد شوره سر می‌شود. افرادی که دارای آلرژی و حساسیت هستند مستعد ابتلا به این بیماری می‌باشند. توجه داشته باشید در صورت مصرف هر نوع محصول، اگر احساس خارش و کهیر پوستی داشتید، نسبت به آن حساسیت دارید. اگر در اثر حساسیت به شوره سر مبتلا شدید، مصرف محصول را به طور کامل کنار بگذارید.

5. ابتلا به قارچ‌های پوستی

افرادی که دارای قارچ‌های پوستی هستند، به بیماری شوره سر نیز مبتلا می‌شوند. به عنوان مثال قارچی به نام مالاسزیا قرار دارد که معمولاً بیشتر نواحی بدن مانند سر و صورت را درگیر می‌سازد. برخی از بیماری‌های پوستی در اثر این بیماری تشدید می‌شوند. برای درمان این نوع علت، باید به پزشک مراجعه کنید و از روتین‌های پوستی عالی همراه با شامپو‌های مناسب استفاده نمایید.

6. رژیم غذایی نامناسب

تغییر رژیم غذایی تأثیر بسزایی در کاهش ابتلا به شوره سر دارد. مصرف چربی‌های ناسالم را از فهرست غذایی خود حذف کنید. به هیچ عنوان از غذا‌های سرخ شده استفاده نکنید. ماهی، آجیل و انواع روغن‌های گیاهی از دلایل ایجاد شوره سر هستند چرا که میزان چربی بدن را افزایش می‌دهند.

 درمان خانگی شوره سر

در برخی موارد می‌توانید از روش‌های خانگی برای درمان شوره سر خود استفاده کنید. از جمله روش‌های خانگی و آسان که می‌توان با استفاده از آن‌ها، شوره سر را از بین برد می‌توان به استفاده از ماست روی پوست سر، روغن نارگیل، سرکه سیب، آسپرین، جوش شیرین، روغن نارگیل و روغن درخت چای اشاره کرد.

علاوه بر این، اگر تمایلی به استفاده از روش‌های خانگی ندارید، می‌توانید از شامپو‌های ضدشوره با کیفیت که در بازار به وفور عرضه می‌شوند استفاده کنید و از نتایج بی‌نظیر آن‌ها در درمان شوره سر خود لذت ببرید.

سخن پایانی

شوره سر از آزاردهنده‌ترین بیماری‌های پوستی است که باعث از بین رفتن زیبایی موی سر و از بین رفتن اعتماد به نفس افراد می‌شود. شوره سر به دلیل علل مختلف به وجود می‌آید و از روش‌های مختلفی برای از بین بردن آن می‌توان استفاده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *