تاثیر نور و عوامل محیطی بر مو

همه‌ی ما در مورد تاثیر نور و عوامل محیطی بر مو می‌گذارند شنیده‌ایم اما آیا در مورد تاثیر نور خورشید و عوامل محیطی بر مو اطلاعی دارید و آیا می‌دانید که نور خورشید به موها کمک می‌کند یا به ضرر آن است؟ ما در ا این مقاله به این سوالات به صورت جامع پاسخ خواهیم داد.

از آنجایی که مو‌ها حساس هستند با عوامل مختلفی به راحتی آسیب می‌بینند و جبران کردن آسیب‌های مو نیز سخت و در برخی از موارد نیز غیر ممکن خواهد بود.

همچنین عوامل مخرب محیطی مختلفی وجود دارند که احتمال آسیب به موها را به وجود می‌آورند اما برای قرار گرفتن در نور خورشید و سایر عوامل محیطی بهتر است که نکات مهمی را رعایت کرده و موها را با تجهیزات مناسب پوشش داد تا آسیب خاصی به آن‌ها وارد نشود.

اگر شما هم دوست دارید در مورد تاثیر نور و عوامل محیطی بر مو اطلاعات بیشتری داشته باشیم با ما همراه باشید. همچنین برای دریافت مشاوره و رفع هرگونه مشکلات مو می‌توانید با کلینیک معتبر موت با ما تماس گرفته و یا به صورت حضوری مراجعه کنید تا بهترین روش برای جلوگیری از ریزش مو و یا درمان هر گونه مشکلات مو با بالاترین کیفیت برای شما انجام شود.

فواید نور خورشید برای مو

نور خورشید منبع غنی ویتامین D است و این ویتامین‌ برای بدن ضروری بوده و برای سلامت مو‌ها نیز فواید زیادی دارد و باعث رشد و تقویت فولیکول مو می‌شود. اگر علت ریزش مو، کمبود ویتامین D باشد می‌توان در معرض نور خورشید این ویتامین را دریافت کرد اما با وجود اینکه ویتامین D نور خورشید برای موها مفید است از طرفی دیگر اشعه فرابنفش آن نیز مضراتی دارد و باعث خشکی مو می‌شود. بنابراین برای دریافت ویتامین D از نور طبیعی خورشید باید به اصول و نکاتی توجه کنید تا علاوه بر دریافت ویتامینD اشعه فرابنفش خورشید نیز تاثیری بر روی موهای شما نداشته باشد.

فواید نور خورشید برای مو

مضرات نور خورشید برای مو

همانطور که گفته شد موها بسیار حساس هستند و نور خورشید و عوامل محیطی دیگر نیز بر آن‌ها بی‌تاثیر نیستند. علاوه بر فوایدی که درمورد نور خورشید برای موها ذکر شد، نور خورشید مضراتی نیز برای مو دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ریزش مو

افرادی که مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید و اشعه فرابنفش قرار می‌گیرند دچار جهش سلولی در پوست سر می‌شوند و پوست سر آن‌ها با سخت شدن و یا سنگفرشی شدن همراه خواهد بود و این امر نیز باعث نازک شدن و ریزش موها خواهد شد.

اگزما و پسوریازیس

اشعه فرابنفشی که از نور خورشید ساطع می‌شود باعث مشکلاتی برای پوست از جمله پوست کف سر می‌شود و مشکلاتی مانند اگزما و پسوریازیس را به وجود می‌آورد که بروز این مشکلات پوستی باعث ریزش مو و یا تاسی می‌شود همچنین در صورت عدم درمان این مشکلات امکان بروز بیماری‌های جدی‌تر مانند سرطان پوست نیز وجود دارد. بنابراین قرارگرفتن مداوم و پیوسته در معرض نور خورشید باعث اگزما و پسوریازیس شده و ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

خشکی مو

با تابش نور خورشید و اشعه فرابنفش به سر، تغییراتی در آمینو اسیدها و پروتئین‌های ساقه مو ایجاد می‌شود و در نتیجه لیپید‌های مرطوب‌کننده مو تخریب می‌شوند و موها به تدریج شکننده و خشک می‌شوند و باعث می‌شوند که موها حالت نگیرند.

موخوره

با خشک شدن موها در اثر اشعه فرابنفش نور خورشید، موخوره نیز به وجود می‌آید به خصوص کسانی که موهای خشکی دارند، احتمال موخوره گرفتن آن‌ها بالاتر است و مضرات بیشتری برای آن‌ها دارد. موهایی که دچار موخوره می‌شوند، چند شاخه و وز می‌شوند و همچنین موها بسیار نازک و شکننده می‌شوند. موخوره نیز عارضه‌ای است که ابتدا نوک موها را درگیر می‌کند و سپس به کل قسمت‌های موها امتداد می‌یابد و درصورت افزایش آن چاره‌ای جز کوتاه کردن موها باقی نخواهد ماند.

تغییر رنگ مو

ملانین یکی از مواردی است که رنگ طبیعی موها را مشخص می‌کند و با افزایش سن، رنگدانه‌های ملانین به تدریج از بین می‌روند و باعث تغییر رنگ مو‌ها به سفید و خاکستری می‌شود. نور خورشید نیز باعث می‌شود که ملانین مو کم شود و رنگ مو‌ها روشن‌تر شود و در طولانی مدت باعث سفید شدن مو‌ها می‌شود.

روش‌های کاهش اثرات منفی نور خورشید

همان طور که گفته شد ویتامین D موجود در نور خورشید فواید زیادی برای رشد موها و تقویت آن‌ها دارد اما به دلیل مشکلاتی که اشعه فرابنفش خورشید برای موها به وجود می‌آورد بسیاری از افراد از قرار گرفتن در نور خورشید اجتناب می‌کنند اما با در نظر داشتن نکات و اصول کاربردی می‌توان بدون تاثیر اشعه فرابنفش از مزیت‌های نور خورشید استفاده کرد. به صورت کلی انجام اقدامات زیر برای کاهش اثرات منفی نور خورشید موثر و کاربردی خواهد بود.

  • بهتر است در روزها و ساعاتی که نور خورشید شدت بیشتری دارد از قرار گرفتن در معرض آن خودداری کرده و بهتر است در روزها و ساعاتی در معرض تابش نور خورشید قرار گرفت که نور ملایم‌تر باشد.
  • در صورت الزام به قرار گرفتن در معرض نور خورشید در مواقعی که شدت آن نیاز زیاد است بهتر است از کلاه و یا روسری برای کاهش اثرات آن استفاده کرد زیرا کلاه و روسری مانند محافظ عمل می‌کنند و اثر تابش نور فرابنفش را کم می‌کنند. به این منظور بهتر است از کلاه لبه داری که لبه‌های آن پهن باشد و سر و صورت را کاملا می‌پوشانند استفاده نمود.
  • روش دیگری که باعث کم کردن اثرات نور فرابنفش خورشید بر مو می‌شود، استفاده از ضدآفتاب‌های مناسب است که در برابر اشعه UVA و UVB آفتاب موثر هستند.

همچنین کسانی که مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار گرفتن و دچار مشکلاتی که در اثر تابش نور خورشید به وجود می‌آید، شده‌اند می‌توانند با مراجعه به کلینیک موت با ما بهترین روش برای قطع ریزش مو و درمان مشکلات مو را با بالاترین کیفیت انجام دهند.

نتیجه گیری

موها بسیار حساس هستند و به مراقبت‌های زیادی نیاز دارند زیرا عوامل مختلفی بر روی آن‌ها اثر می‌گذارد و باعث آسیب به موها می‌شوند. نور خورشید نیز یکی از مواردی است که ویتامین D موجود در آن باعث رشد و تقویت موها می‌شود اما از طرفی اشعه فرابنفش خورشید نیز تاثیرات مخربی بر سلامت موها می‌گذارد که از جمله آن می‌توان به خشکی مو، ریزش موها، اگزما و پسوریازیس و مواردی از این قبیل اشاره کرد که برای جلوگیری از بروز این مشکلات و دریافت ویتامین D نور خورشید بهتر است که نکات را رعایت کرد که در این مقاله به آنها پرداخته شد. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره برای رفع مشکلات مو می‌توان با کلینیک موت با ما مراجعه کرد و از خدمات متنوع آن‌ها استفاده نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *